پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3821
-
الف
+

فیلم‌های دفاع مقدسی برای مردم قابل لمس است/به احترام آتشنشانان، چهارشنبه‌سوری را آرام برگزار کنیم

عبدالرضا اکبری در خصوص فعالیت‌های اخیرش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

عبدالرضا اکبری در خصوص فعالیت‌های اخیرش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

وقتی مخاطبان تلویزیون، نام عبدالرضا اکبری را در تیتراژ فیلم یا سریالی می‌بینند، ناخودآگاه اولین تصویری که به ذهن شان می‌آید، بازی او در نقش افسر پلیس در سریال «مزد ترس» است.

او چهره شناخته شده‌ای میان مخاطبان تلویزیون است. این بازیگر در طول سال‌های فعالیتش، نقش‌های زیادی را در تلویزیون و سینما بازی کرده است؛ از سریال پهلوانان نمی‌میرند گرفته تا دلنوازان، پنجره، عملیات 125، فرزند صبح، مستاجر، تولدی دیگر، اغماء و ...بازی عبدالرضا اکبری اکثرا از سوی مخاطب نمره قبولی گرقته است و توانسته است نقش‌ها را باورپذیر کند و به آن‌ها روح و جان بدهد.

در ادامه گفت‌وگوی آی‌فیلم با عبدالرضا اکبری را می‌خوانید:

آقای اکبری شما در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی به ایفای نقش پرداخته‌اید و برخی آن‌ها بسیار موفق بودند و ا هنوز بعد از سال‌ها زمانی که بازپخش می‌شود مردم علاقمند به دیدن آن‌ها هستند. به نظر شما علت این امر چیست؟

بله.یکی از همین مجموعه‌های تلویزیونی، سریال «تولدی دیگر» بود که به حق و انصاف هنوز هم مردم علاقمند به دیدن آن هستند با این وجود که چندین بار از شبکه‌های مختلف پخش شده است. فكر مي كنم ماندگاري يك سريال به فاكتورهاي زيادي بستگي دارد، در مجموعه تلویزیونی «تولدی دیگر» بزرگترين بازيگران سينما و تئاتر نقش آفريني كردند و اكنون جاي آن ها خالي است. به ياد مي آورم در آن زمان گروه و همه اعضاي تيم بنا به وظايفي كه داشتند با قبول مسئوليت دو چندان كار خود را انجام دادند ولي در كارهاي امروزي شتابزدگي ديده مي شود و آن وسواس و ريزبيني گذشته به فراموشي سپرده شده است، به همين خاطر آثار زود مي آيند و به سرعت نيز به فراموشي سپرده مي شوند و به دليل تعدد شبكه ها ساختار كار ديگر خيلي مورد توجه قرار نمي گيرد و این امر باید برعکس می‌شد و فیلمسازان باید تعدد شبکه‌ها را محلی برای رقابت و بالا بردن آثار خود می‌دانستند اما سرعت باعث از دست رفتن كيفيت كارها شده است، چرا كارگردان بايد افكار و هدف تيم را در يك مسير درست هدايت كند و اگر تيم مورد نظر داراي انديشه اي مشخص نباشند، از دست كارگردان هم كاري ساخته نيست و همانطور كه همه شاهد هستيم تداوم و موفقيت فقط در مدت زمان كوتاهي صاحب تعريف مي شود.

اما در سال‌های اخیر ما شاهد افزایش مخاطب سینما بوده‌ایم و آمار و ارقام از حال خوب سینما خبر می‌دهد.

یک حرکت خوب در سینما آغاز شده و یکسری فیلم‌ها مخاطبان را جذب می‌کنند. مردم حق دارند فیلم خوب بخواهند و تماشا کنند. فروش بالای فیلم‌ها نشان می دهد که با مخاطب بدرستی ارتباط برقرار کرده است و به نظرم به‌روز بودن موضوعات فیلم‌ها، اجتماعی بودن ژانر و نزدیک و ملموس بودن به زندگی مردم و نیز اجرای خوب بازیگران و کارگردانی حرفه‌ای موجب جذب مخاطبان به سینما شده استقتی کار خوب ساخته می شود، انتخاب بازیگران درست است و آنان نیز به خوبی از عهده این کار بر می آیند، روایت خوب نوشته می شود. مردم نیز با آن به خوبی ارتباط برقرار می کنند مثلا فیلم‌های دفاع مقدسی اگر خوش‌ساخت باشند ، فروش بسیار بالایی دارند زیرا این نوع فیلم ها واقعی هستند. یعنی در واقع زندگی همین مردم است. مردمی که سال ها دفاع مقدس را تجربه کرده اند و شهید داده اند. این فیلم ها برای مخاطبان قابل لمس و درک است.

در برخی اخبار گفته شده بود که عبدالرضا اکبری قرار است به سمت کارگردانی برود و شانس خود را در این زمینه امتحان کند. در این خصوص توضیح می‌دهید؟

من هیچ کاری را شانس نمی‌دانم و معتقدم باید با مهارت لازم و کافی کاری را انجام داد. در خصوص کارگدانی‌هم باید بگویم که کارگدان شدنم قطعی نیست اما کار در حوزه کارگردانی جزو دغدغه های من به شمار می رود و ترجیح می دهم تا در فرصت مناسب شرایط لازم برای ورود به این کار را فراهم کنم.

شما در این سال‌ها کم کارتر از گذشته شده‌اید، علت این کم کاری چیست؟

امسال درگیر کار در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» بودم و وقتی نبود که با پروژه دیگر همکاری کنم اما در سالل‌های اخیر با وضعیت پیش‌رو من ترجیح دادم که بی کار باشم چون هم قصه ها و هم شخصیت پردازی ها بسیار تکراری بودند. در واقع شخصیت ها در فیلمنامه ها تنها به پدر و مادر خانواده منحصر می شوند و هیچ تعریف دیگری ندارند. بعضی از این فیلمنامه ها آنقدر ضعیف هستند که شاید تنها به دلیل مسایل مالی بخواهیم آن را قبول کنیم اما باز هم به خاطر حرمت و احترامی که برای مخاطب قایل هستیم سعی می کنیم هر نقشی را بازی نکنیم و به عقیده بنده رسالت تمام افرادی که در دنیای هنر فعالیت می کنند این است که برای جامعه و فرهنگ شان مفید واقع شوند. اگر این امکان برای یک بازیگر در عرصه بازی فراهم نبود باید بتواند در شرایطی دیگر وظیفه اش را انجام دهد. تلویزیون، سینما یا تئاتر تفاوتی از این حیث ندارد و هر کس هر کاری که برای ارتقای هنر از دستش برمی آید باید انجام دهد.

شما در کارهای تاریخی نقش افراد خاصی را بازی کردید، اما شاید خاص‌ترین نقشی که به ایفای آن پرداختید نقش‌ »امام خمینی(ره)» بود.

بله این نقش برای خود من هم خیلی خاص بود و اصلا فکر نمی‌کردم روزی بتوانم نقش امام خمینی (ره) را بازی کنم و زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد، شوک زده شدم و با استرس این کار را پذیرفتم زیرا نمی‌دانستم چطور انتخاب شدم،‌ شباهت‌هایی وجود دارد یا خیر. اما بعد از تست گریم جلوی دوربین رفتم. این کار، کار سختی بود. سخنرانی‌های امام (ره) را دیده بودم اما بازیگری که نقش معاصر را بازی می‌کند، باید خیلی روی نقش تمرین کند. بازی در چنین نقش‌هایی راه رفتن روی لبه تیغ است. اکثر مردم شخصیت‌ها را می‌شناسند. باید خیلی شبیه‌سازی شود.

نزدیک به چهارشنبه سوری هستیم شما پیامی برای مخاطبان در این روز ندارید؟

چهارشنبه سوری یکی از آئین‌های زیبای ایرانی‌ها است که این سال‌ها بیشتر شبیه جنگ شده است و زیبایی این رسم قدیمی تماما از بین رفته است.به خاطر آتشنشانان که سال 95 جان‌فشانی کردند و همه شاهد آن بودیم، امسال چهارشنبه سوری آرامی داشته باشیم.امیدوارم حال همه خوب باشد و آسیبی در این چهارشنبه آخر سال نبینند.

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم

نظر شما
ارسال نظر